torsdag 22 november 2012

Neurologen

Var hos min neurolog igår. Så fort jag har fött barn ska jag återuppta den medicinering mot min MS som jag pausade när jag blev gravid. Senast jag träffade honom var för 3,5 år sedan och vi hade telefonkontakt för 2,5 år sedan när jag skulle få min son. Igår blev det snack om hur jag mår och så undersökte han mig. Vad gäller medicineringen så är jag typ den sista som får den här typen av behandling nu. Tydligen är medicinen väldigt dyr så man säger nej nuförtiden. Men han trodde att jag ändå skulle få godkänt att få medicinen under tiden jag ammar eftersom jag har fått denna behandling tidigare. Nu säger man till nyförlösta mammor med MS att de får välja mellan amning och medicinering. Men då är det riktiga bromsmediciner vi pratar om. Jag får immunglobulin och man har inte gjort lika omfattande tester på det som de traditionella bromsmedicinerna. Nuförtiden rekommenderar de också bromsmediciner innan man blir gravid något man inte fick tidigare.

Passade också på att fråga om D-vitamin som det skrivits en del om de senaste dagarna och som en del tror kan ha positiv inverkan på sjukdomsförloppet men också i förebyggande syfte. Han sa att det inte är något han generellt rekommenderar sina patienter men att det inte kan skada. Så det kanske är dags att börja med det nu då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar