onsdag 4 januari 2012

Godissugen!

Måste bara tipsa om detta recept på hemmagjord "choklad" som jag precis gjort. Denna gången har jag varit mer sötsugen än förra gången så jag nappade direkt när detta receptet dök upp i DN ett par veckor innan jul med bara naturliga ingredienser. Hade tänkt göra detta innan jul men det hanns inte med. Oavsett om man tycker att det smakar choklad eller ej så är den i alla fall oemotståndligt god. Jag gjorde halva receptet och det blir ganska mycket. Istället för kokosolja tog jag kokosfett som finns att köpa i vanliga mataffärer. Det är samma sak fast det är härdat. Jag tyckte inte att det spelade så stor roll eftersom jag bara skulle ha en halv matsked. Det gick också bra med salta jordnötter. Det framgick inte av receptet så jag chansade. Jag skippade jordnötterna och kakaon på toppen. Jag var tvungen att använda händerna för att få ihop allt till en massa i slutändan. Istället för vaniljpulver tog jag ett par centimeter av en vaniljstång och skrapade ur fröna.

Här är länken till artikeln i DN men jag har klippt in receptet nedan också.


Jordnöts- och chokladbar
Ett gott alternativ till chokladkakor med socker. Blir minst 10 stycken.

200 g rostade jordnötter
500 g dadlar
½ tsk äkta vaniljpulver
4 msk kakaopulver utan socker
1 msk kokosolja
Till garnering: 50 g rostade jordnötter

1. Kör alla ingredienser i matberedare. Ha tålamod, det ska bli en toffée-liknande massa.
2. Bred ut massan i en 10 x 20 cm stor folieform. Garnera med hela jordnötter. Ställ formen i kylskåpet eller i frysen. Skär ut bitar till barer och strö över kakao.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar