torsdag 13 december 2012

En liten lucia är född!

Igår kväll satte det igång. Fick ganska milda värkar vid middagen som snabbt blev regelbundna och frekventa. Efter ca 1,5 timme ringde jag förlossningen då det var tre minuter mellan värkarna. De var fortfarande ganska milda men jag förklarade min rädsla för att föda hemma och de sa att vi var välkomna in. Sedan var det lugnt och tog inte riktigt fart. Efter några timmar tog de hål på fosterhinnorna så att vattnet gick. Sedan dröjde det lite innan värkarbetet drog igång ordentligt och jag öppnade mig. Bad till slut om lustgas och när jag var 7-8 cm öppen gjorde det så ont att jag skrek efter epidural. Fick lägga mig på britsen för att invänta läkaren och under tiden som jag väntar känner jag hur jag behöver krysta. Upp på knäna, tre krystvärkar och sedan var allt klart. Epiduralen hann jag aldrig med. Totalt tog det 8 timmar. Betydligt jobbigare och lite längre förlossning än fösta gången. Fantastiskt skönt att det är över. Lilla tjejen verkar må bra och har ammat ett par gånger. Vi åker hem i morgon förmiddag.

2 kommentarer: