torsdag 10 november 2011

Fertilitetsprogrammet

Tänkte försöka beskriva vad vi gjorde inför den ivf som ledde till att vi fick barn. Allt utgick ifrån den bok som jag nämnt tidigare i bloggen "The Infertility Cure". Jag tog till mig av de mest generella råden i boken och uteslöt allt kaffe, te (Rooibos är ok), alkohol, socker, vete (så gott det gick) och processad mat ur min kost. Mannen hakade på men var inte lika strikt som jag ut drog ner på allt ovan nämnda. Vi var också mycket noga med att äta rikligt med grönsaker till alla måltider. Dessutom drack vi en morgondrink bestående av (till 2 pers):
2 dl vatten
2 tsk Arginin
2 tsk Vetegräspulver
2 tsk Spirulina
2tsk Linfröolja

Sedan gick vi på akupunktur båda två ca en gång i veckan och fick kinesiska örter från akupunktören. Viktigt att komma ihåg om man vill göra en förändring som ska påverka fertiliteten så tar det ca 3 månader för spermier att nybildas. Och det tar ungefär lika lång tid för äggen att utvecklas vilket även är anledningen till att man bör äta extra folsyra i flera månader innan en graviditet. Vi höll på i nästan 4 månader innan vi gjorde vår ivf. Vi vet fortfarande inte hur det gick till, men vi gick från ganska kass kvalitet vid tidigare ivf:er till mycket fin embryokvalitet efter genomfört program. Enda skillnaden från tidigare ivf:er var att vi gjorde långa metoden istället för korta som vi hade kört tidigare. Oavsett om det var långa metoden eller programmet som påverkade kvaliteten så kör vi på samma program nu och hoppas på det bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar