torsdag 17 november 2011

Korta menscykler

När jag var ung hade jag alltid exakt 28-dagars menscykler. Sedan när jag hade p-stav och p-sprutor så försvann mensen helt vilket var väldigt skönt (och helt normalt). När jag slutade med preventivmedel så blev mina cykler något kortare. Nu ligger de på 25-26 dagar men har till och med varit nere på 21 dagar någon gång. När vi gjorde vår fertilitetsutredning så fick vi veta att mitt FSH låg på 10,5 och man ska helst ligga under 10. Jag kollade igen några månader senare låg det på 7. Ett högt FSH kan vara början på klimakteriet. Vid ivf så innebär det att man får ut färre ägg och/eller sämre kvalitet. I vårt fall riktigt dålig kvalitet. Det finns teorier om att akupunktur och kinesiska örter kan sänka FSH. Innan vi gjorde vår lyckade ivf så låg mitt FSH fortfarande runt 7 och äggkvaliteten blev ju jättebra och ledde till vår son.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar